Ik zag net iets heel frappants. Via @sbonnema op Twitter werd ik geattendeerd op een bericht op Fietsvrouwen.nl over een nieuw fietskledingmerk voor vrouwen. Even nieuwsgierig kijken – mwah, tekst spreekt me niet aan. Ik heb al minstens 10 jaar geen maatje S voor mannen meer hoeven te kopen, en die ‘lippenstift’ in dat kleine zakje-met-rits, gadverdarrie, dat is dus precies het stereotype neerzetten van vrouwen waar ik niet van houd. Waarom zouden mannen geen zakje voor wat kleingeld willen?
Maar toch even doorgeklikt naar de site van de kleding zelf, want het viel me ondertussen wél op dat het geen suf-roze was. En in die (overigens heel belabberd geschreven) tekst helemaal geen lippenstift: dat extra kleine vakje is voor ‘de maandelijkse vlaggetjesweek’: voor een tampon of maandverband dus. En dát spreekt me wel aan. Dat is immers iets waar alle vrouwen mee zitten.
Niet dat ik daar per se een apart vakje voor nodig heb, onder de repen of boterhammen achterin gaat ook prima, maar het gaat me om de framing. Zet je een sportvrouw neer als iemand met een lippenstift (stereotype) of iemand die wel eens een tampon nodig heeft (alle vrouwen)? En ik vind het ook wel lef om het in je marketing-uitingen te hebben over het taboe menstruatie.
Dus, misschien best een leuk merk, dat Bitter-Sweat. Al vind ik dat met die maten moeilijkdoenerij. Als ik een L nodig heb in plaats van een M denk ik: die kleding valt wel heel klein!
Geef een reactie