Een tijdje geleden ben ik grotendeels met voedingssupplementen gestopt, op vitamine D na. Er verschenen een paar maanden geleden kritische stukken over supplementengebruik en die zetten me aan het denken. Multivitaminen slikken bijvoorbeeld – ja, waarom doe ik het ook? Ik eet toch gezond? Zo heb ik kritisch naar alles gekeken – en ik bespaar nu dus geld, haha.
Een van de dingen die ik nog wel slikte, waren capsules met vegetarische omega-3-vetten. Toen ik laatst bij osteopaat Van den Dries was, raadde hij me aan meer omega-3-vetten te eten, waarop ik zei: die slik ik bij. Maar zo’n klein pilletje vond hij wel erg marginaal. En als ik het dan niet alleen maar uit vis wil halen, dan was lijnolie een goede bron. Met eetlepels tegelijk door m’n ontbijt. Uit een fles, niet in pilvorm. Dat scheelt dus in hoeveelheid, prijs en in het aantal pillenpotjes in de kast.
Meer goede vetten, was het advies; minder suikers. Nou gebruik ik niet zo heel veel toegevoegde suikers, maar het ging zelfs om minder fruit, in plaats daarvan liever meer groente. Daar ben ik mee aan de slag – lang leve de avocado! Tot nu toe bevalt het me wel: mijn darmen zijn wat rustiger, geloof ik, en ik voel me wel ‘smeuïg’ – het is subtiel allemaal, natuurlijk. Het is vooral gericht op de buikpijn die ik af en toe heb, maar daar gaan soms sowieso maanden overheen zonder klachten. Dus het gaat ook maanden duren eer ik kan zeggen of het helpt.
Met m’n sporten heeft het niet direct te maken, al was ik eerder natuurlijk ook al bezig met suikers in m’n sportvoeding. De verbindende factor is: ik ga niet meer zo lekker op snelle suikers. Ik hoop bovendien dat deze experimenten bijdragen aan mijn fitheid. Dat ga ik in de gaten houden!




Geef een reactie