Maandarchieven: mei 2026

Olie-experimenten

Een tijdje geleden ben ik grotendeels met voedingssupplementen gestopt, op vitamine D na. Er verschenen een paar maanden geleden kritische stukken over supplementengebruik en die zetten me aan het denken. Multivitaminen slikken bijvoorbeeld –  ja, waarom doe ik het ook? Ik eet toch gezond? Zo heb ik kritisch naar alles gekeken – en ik bespaar nu dus geld, haha.

Een van de dingen die ik nog wel slikte, waren capsules met vegetarische omega-3-vetten. Toen ik laatst bij osteopaat Van den Dries was, raadde hij me aan meer omega-3-vetten te eten, waarop ik zei: die slik ik bij. Maar zo’n klein pilletje vond hij wel erg marginaal. En als ik het dan niet alleen maar uit vis wil halen, dan was lijnolie een goede bron. Met eetlepels tegelijk door m’n ontbijt. Uit een fles, niet in pilvorm. Dat scheelt dus in hoeveelheid, prijs en in het aantal pillenpotjes in de kast.

Meer goede vetten, was het advies; minder suikers. Nou gebruik ik niet zo heel veel toegevoegde suikers, maar het ging zelfs om minder fruit, in plaats daarvan liever meer groente. Daar ben ik mee aan de slag – lang leve de avocado! Tot nu toe bevalt het me wel: mijn darmen zijn wat rustiger, geloof ik, en ik voel me wel ‘smeuïg’ – het is subtiel allemaal, natuurlijk. Het is vooral gericht op de buikpijn die ik af en toe heb, maar daar gaan soms sowieso maanden overheen zonder klachten. Dus het gaat ook maanden duren eer ik kan zeggen of het helpt.

Met m’n sporten heeft het niet direct te maken, al was ik eerder natuurlijk ook al bezig met suikers in m’n sportvoeding. De verbindende factor is: ik ga niet meer zo lekker op snelle suikers. Ik hoop bovendien dat deze experimenten bijdragen aan mijn fitheid. Dat ga ik in de gaten houden!

 

Door |2026-04-29T13:50:26+02:0027 mei 2026|Triathlon algemeen|0 Reacties

Osteopaat bezocht

Een tijdje terug ben ik naar een osteopaat geweest die ik aangeraden had gekregen door de fysiotherapeut die mijn in de loop der jaren het beste heeft geholpen (Leanne): Van den Dries uit Goes. Aanleiding waren de twee dingen waar ik al sinds m’n jeugd last van heb: bekkenscheefstand en korte periodes van buikpijn (medisch onverklaarbaar).

Het zijn allebei niet echt heel ernstige klachten, maar soms wel vervelend. Die bekkenscheefstand heeft me wel parten gespeeld bij het sporten, in de overgang bijvoorbeeld en vorig jaar nog. Chiropractie heeft me jarenlang geholpen, maar daar ben ik vorig jaar mee gestopt, ik wilde het zonder proberen. Dat gaat goed, maar het kan vast beter, vandaar.

Ik had zelf al een vaag vermoeden dat de 2 klachten met elkaar te maken zouden kunnen hebben, en zo dacht Van den Dries er ook over. We hadden een interessant gesprek waar ik veel aan had, hij zette m’n bekken recht met een vrij subtiele manipulatie die ik nog niet kende, en hij raadde me een paar wijzigingen in m’n voeding aan – daarover binnenkort meer.

Het was best een heftig consult. Mijn lijf was daarna zo’n 2 weken aan het zoeken, maar sindsdien gaat het goed. Ik voel me vooral ‘los’ rond m’n schouders en bovenrug. Ik ben benieuwd hoe duurzaam dat gaat zijn. Ik ben hoopvol! En anders mag ik nog een keertje terugkomen. Dat vond ik wel bijzonder: dat hoefde dus niet, in de zin van: hij hield me bepaald niet aan het lijntje. Sympathiek!

 

Door |2026-04-28T19:09:58+02:0020 mei 2026|Triathlon algemeen|0 Reacties

‘Intensief’ sporten en je hart

Het was onlangs in het nieuws: dat ‘intensieve’ duursport slecht is voor het hart en vaten van 35+’ers. Daar was een boel over te doen. In mijn omgeving hoorde ik bijvoorbeeld al iemand commentaar hebben op intensieve intervallen, er werd gespeculeerd over hoe veel uren dan ‘intensief’ zou zijn, en over de vraag of het vooral hardlopers zou betreffen (want hogere hartslag) of fietsers (want meer uren).

Nou ben ik geen arts en ik ken het onderzoek niet uit eerste hand, dus ik schrijf deze post met voorzichtig voorbehoud – dit is een disclaimer. Maar met wat ik er wel van weet, door erover te lezen voor mijn boek en uit eigen belang (lichte hartritmestoornis) valt het wel mee. Het zit voor zover ik weet zo dat ‘intensief’ hier wil zeggen: veel uren en dan altijd hard, harder, hardst. Denk aan topsporters (al worden die tegenwoordig wel beter begeleid, denk/hoop ik) en aan de stoerderiken van ‘nooit onder de 30 gemiddeld’, ‘rustig lopen kan ik niet’, ‘altijd tot het gaatje gaan’, ‘het doel van trainen is uitgeput raken’, enzovoort.

Anders gezegd: het gaat om overmatig sporten, vaak voortkomend uit mateloosheid of dwangmatigheid, zoals bij een sportverslaving. In combinatie met onvoldoende rust en herstel; in combinatie met ook nog eens overmatig werken bijvoorbeeld. Het gaat om niet luisteren naar je lichaam, dat heus wel signalen geeft dat het te veel is allemaal. Om roofbouw dus. En dat jarenlang. Dat kun je inderdaad beter niet doen, en dat is nogal wiedes.

Het gaat dus níet om goed gedoseerde intensieve intervallen en wedstrijden. Dat is af en toe juist goed, ook als je ouder wordt: gebruiken, dat hart en die spieren! Het gaat ook niet simpelweg om een bepaald aantal uren per week. Als je de vele uren in grote meerderheid rustig houdt (zoals bij het 80-20-principe van gepolariseerd trainen), zorgt voor voldoende rust en herstel, én goed voor jezelf zorgt, is er niets mis met veel sporten en soms hard. Sterker nog: volgens sommige theorieën zijn we daarvoor gemáákt, in de zin van: er evolutionair aan aangepast.

De crux zit dus heel erg in het woord intensief, dat in het bericht (‘overmatig’) anders gebruikt wordt dan bijvoorbeeld in de trainingsleer (‘boven je omslagpunt’).

Dat is zoals ik het begrepen heb (maar ik herhaal hier m’n disclaimer).

Wat er dan nog bijkomt, zo begreep ik, is de nodige ‘bias’: vertekening van de voorstelling van zaken. In de eerste plaats, bijna onvermijdelijk, in het onderzoek. Dat is mogelijk hartafwijkingen op het spoor gekomen die niet ‘klinisch relevant’ zijn. Ze hebben naar een boel sporters gekeken, en dan vinden ze er relatief veel met iets afwijkends aan hun hart. Maar mogelijk kunnen die daar gewoon de 100 mee halen, zonder klachten. Zonder dat onderzoek zouden die afwijkingen niet aan het licht gekomen zijn. In het NOS-bericht zit dat een beetje verstopt aan het einde: als sporter moet je je laten controleren op de ‘gewone’ oorzaken van hartziekten, zoals bloeddruk, suiker en cholesterol. Daaraan overlijden mensen wél voortijdig. Maar dat is nou net iets heel anders als wat ze bij die onderzochte sporters aantroffen: hartritmestoornissen en verkalkte kransslagaderen.

De andere bias is die van de media. Die lijken altijd wel erg gretig te duiken op negatieve berichtgeving rond sporten. Wordt er iemand onwel bij een loop, dan haalt dat de voorpagina. Ik denk altijd dat dat te maken heeft met geruststelling voor de vele niet-sporters onder de lezers en misschien ook wel onder de journalisten: zie je wel, ik doe het goed, ik hoef niet meer te sporten (waar ik een hekel aan heb/geen zin in heb/niet aan toekom).

Ik herhaal nog een keer m’n disclaimer. Maar één ding hoef ik niet te disclaimen, namelijk het belangrijke advies in het artikel: ga bij plotseling en niet anders verklaarbaar prestatieverlies altijd naar de dokter. Tussen de regels door staat er ook nog een ander advies: waan jezelf niet onkwetsbaar. Die hoor ik ook wel: de overtuiging dat je gezond bent omdat je sport. Zo is het zeer zeker ook niet…

 

Door |2026-04-30T19:30:42+02:0014 mei 2026|Fiets, Loop, Trainer, Triathlon algemeen|0 Reacties

Lastige spulletjes

Ik had onlangs een paar lastige aankopen, in de zin van: gepaard gaand met zoeken, twijfelen, wikken en wegen. Ik schreef hier al dat m’n sporthorloge stuk was, na 6 jaar trouwe dienst – is dat lang genoeg eigenlijk, is dat wat je mag verwachten? Ik heb nog contact gehad met de klantenservice van Polar en het op hun advies een tijdje in een sopje laten weken (in een voerbakje van hamster Taco!).

Maar dat hielp niet, en eerder de naaimachineolie ook niet. Het is echt mechanisch stuk en dat is niet te repareren. Einde oefening. En de Vantage M is niet meer verkrijgbaar.

Nou stel ik enerzijds hoge eisen aan een sporthorloge: het moet al m’n sporten fatsoenlijk registreren, inclusief triathlons. Dat betekent dat het een multisporthorloge moet zijn. Waaraan een sensor te koppelen is om m’n vermogen op de fiets te meten. Daarbij moet het dan ook nog niet al te lomp zijn, op mijn dunne pols.

Anderzijds wil ik juist een heleboel dingen niet die horloges tegenwoordig wel kunnen. Ik wil er niet mee naar muziek luisteren, berichten erop lezen of ermee betalen. En ik wil ook niet dat mijn horloge me vertelt hoe ik me voel (herstel, slaap) of wat ik moet doen (trainingsprogramma’s). Of dat het de dokter vervangt (ECG-meting enzo). Daar wil ik dus ook allemaal niet voor betalen. (Over het nadeel van al dat tellen en meten enzo van horloges en aanverwanten las ik overigens onlangs een geweldige column: het is de doodsteek van vreugde).

Het was handig om Polar trouw te blijven, vanwege het platform. En m’n Vantage M is goed bevallen, misschien op het zwemmen na: in het zwembad altijd baantjes te weinig, en in het open water te veel afstand. Maar daar kan ik wel mee leven.

Zo kwam ik uit op een Polar Pacer, mooie aanbieding van de MediaMarkt (zo’n € 40 minder dan waar-ie nu voor te koop staat daar). Wit weer, en o, wat lijkt het op m’n oude Vantage! De bediening is hetzelfde en ik kon een boel gegevens in één klap importeren. Instellen was zodoende een fluitje van een cent. Ik moest ‘m nog wel wat dingen afleren (zoals m’n slaap meten), maar al met al is het zo een redelijk smooth overgang.

Het horloge doet het goed. Het lijkt erg op de Vantage – inclusief het matige banen tellen helaas, maar daar zit ik niet erg mee. De batterij gaat duidelijk langer mee, dat is fijn. Wel moet ik in de app gedetailleerde grafieken over m’n verbranding negeren. Dus dat ik bij het zwemmen 1 % eiwit zou hebben verbrand, haha. Dat soort metingen zijn buiten het laboratorium een totale slag in de lucht, en wat dan nog: kan je niks mee. Maar dat is in de app; het horloge zelf heb ik zo kunnen ‘dresseren’ dat ik, beter dan bij het oude, geen dingen in beeld krijg die ik niet wil.

 

Lastiger was het verhaal schoenen. Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuwe fietsvakantieschoenen. De oude (links op de foto hieronder) zijn afgetrapt, na meer dan 10 jaar gebruik: de zool komt los van het bovenwerk. Het lastige aan fietsvakantieschoenen is dat ik er enerzijds lang op moet kunnen fietsen, ook onder zware omstandigheden (klimmen, hitte), en dan ik er anderzijds ook een beetje fatsoenlijk op moet kunnen lopen. Niet lang, maar wel genoeg om boodschappen te doen en even rond te kijken in een stadje ofzoiets. Mijn voeten zijn nogal prinsesjes op de erwt en helemaal beoordelen kan ik schoenen pas als ik ze goed heb beproefd.

In december kocht ik de blauwe, 2e van links. Ik bleef erover twijfelen. Wat in de winkel hun sterke punt was (veel steun), was in de praktijk ook  hun zwakte: net wat beperkend/benauwend. Toen ik tijdens een wat langere testrit brandende voetzolen kreeg, wist ik: ik moet verder zoeken.

Zodoende gingen manlief en ik naar de Fietsvoordeelshop in Goes. Die stopt met het sportieve segment en heeft daarom een serieuze ramsj: 75 % korting, en op de roze (3e) zelfs nog meer omdat die een beetje beschadigd zijn. Samen kochten we 3 paar schoenen, een helm en een Ortlieb boodschappentas voor € 150, de nieuwprijs van de rechterschoenen!

Blij mee, maar ik moest ze nog wel beproeven natuurlijk. Helaas… Van de zwarte kreeg ik op een langere rit hartstikke zere voeten: brandende voetzolen en pijn. De roze fietsen goed maar doen pijn als ik loop, zelfs al is dat maar een paar stappen. Die pijn is in beide gevallen op die uitstekende knokige stukjes van m’n voeten, zie pijl. Dat is eerder ook wel eens een probleem geweest, maar het lijkt wel alsof die plekken gevoeliger worden. Ik weet dat je bij het ouder worden, en zeker als vrouw, ‘kussentjes’ verliest onder je voeten waardoor die kwetsbaarder worden, misschien geldt dat voor de zijkant ook? En heb ik daardoor ook  meer last van voetenbranden?

Lastig. Ik heb vervolgens hulp gezocht van een schoenmaker in Goes, waar ik eerder ook al m’n hardloopschoenen succesvol had laten oplappen toen daar een teennagel doorheen ging piepen. Die heeft m’n oude schoenen gerepareerd, dat was spannend maar het ging toch nog net, en de roze opgerekt precies op de plek van die knokige botjes. Ook dat is geslaagd, en sindsdien heb ik keuzestress: ik kan kiezen uit twéé paar schoenen! Nouja, ten opzichte van net ervoor is dat een luxeprobleem.

En toen kwam de buurman ineens ook nog met een tip voor winterschoenen. Die sluimeren al jaren op m’n verlanglijst ergens, en zeker als ik nog eens een Festive 500 wil doen, is het toch echt verstandig. Desalniettemin was het er nog nooit van gekomen; ook dit leek me een lastige aankoop. De buurman zag die NW-schoenen en vertelde dat hij net van dat merk winterschoenen had gekocht bij Futurum, met een mooie korting. Nu is het moment daarvoor natuurlijk, ook al gebruik ik ze dan de eerste maanden niet. Ik heb de zijne gepast en op basis daarvan mijn maat gegokt (ik durf amper schoenen te kopen zonder te passen, het is zo’n gok, en aan terugsturen heb ik een hekel). Goed gegokt, blij mee! Althans, voorlopig. Ik heb ze nog niet beproefd, dat komt komende winter pas.

 

 

Door |2026-04-30T19:28:10+02:006 mei 2026|Fiets, Triathlon algemeen|0 Reacties

Hardloopwedstrijd voor V60+ en M70+

Bij de baanwedstrijd ‘Goes on Track’ op 22 augustus komt (hopelijk) een speciale serie over 1000m voor hardloopsters van boven de 60 en hardlopers van boven de 70. Zie https://www.dehardlooprebel.nl/blog/2026/05/01/ook-masters-60-en-70-naar-goes-on-track/ en daar vind je ook een inschrijflink. Ik ga meedoen! Als ik dan in goede doen ben, kan ik heel misschien net onder de 5 minuten komen; al te snel zijn is niet de bedoeling van die speciale masterserie, begrijp ik.

 

 

Door |2026-05-01T17:20:47+02:001 mei 2026|Loop|0 Reacties
Ga naar de bovenkant